Een onderneming starten

Een onderneming starten

Het heeft een poos geduurd, maar ik ben eruit. Vanaf 1 november ben ik ondernemer, vanaf 1 januari gaan de deuren open. Binnen mijn onderneming ga ik andere ondernemers ondersteunen met alle zaken waarin zij zich minder toegerust zien. Ik kan administratie voeren, ICT beheren, projecten uitvoeren en overleg voeren met alle externe partijen die een ondernemer tegen komt en soms nodig heeft, zoals banken, belastingdienst, accountants en zo meer.

Basis van mijn ondersteuning is dat ik uit ervaring wil kunnen spreken, ik wil weten hoe het voelt. Ik weet nu dus hoe het voelt om een onderneming te starten. De schijnbaar onbelangrijke vragen als "welke naam moet ik mijn onderneming geven", "welke producten moet ik gaan verkopen", "welke prijs moet ik voor mijn producten gaan vragen", "hoe ziet mijn concurrentie eruit en ligt mijn vraagprijs niet te hoog en ook zeker niet te laag"? Vragen die eenvoudig lijken, maar waarvoor het antwoord niet altijd voor de hand ligt. Het schrijven van een ondernemingsplan kan helpen, maar roept ook weer een heel aantal nieuwe vragen op. Kortom, om een onderneming te starten, is het goed om je gedachten op een rijtje te hebben.

“Het gat in de markt”

Ik zal je meteen maar uit de droom helpen: Het gat in de markt bestaat niet, want als dat er zou zijn, dan zou ik daar allang ingesprongen zijn. Als je echter een onderneming wilt starten, is het wel van belang dat je een product biedt, waarmee je je onderscheidt van alles wat er al op de markt is. Eventueel moet je zelfs je eigen markt creëren. Niets is zo mooi als inspringen op een vraag die wel aanwezig is, maar waarvan niemand nog weet dat die vraag er is.

Je kunt alles goed geregeld hebben en weten hoe je onderneming eruit moet komen te zien, als je geen product hebt, heb je niets te verkopen en dus geen omzet en dus geen winst. Ik heb al jarenlang gezegd dat ik van plan ben om een eigen onderneming te starten, maar dat ik geen idee heb waarin.

Een product kiezen heeft twee kanten. Allereerst is het van belang om te weten wat je kunt leveren. Als je, zoals ik, kennis en vaardigheden wilt “verkopen”, dien je heel dicht bij jezelf te blijven. Wat is iets wat je goed kunt en waaraan je plezier beleeft om het te doen? Dat laatste is heel belangrijk, want wanneer je je kennis of vaardigheden gaat verkopen, dan zal dat betekenen dat je, waarschijnlijk voor meer uren dan een “normale” werkweek, daarmee zult bezig zijn. Je moet het dan in ieder geval fijn vinden om daarmee bezig te zijn. Een onderneming runnen is leuk, maar er gaat wel enorm veel vrije tijd in zitten……Ook als je hebt besloten dat je artikelen gaat verkopen, is het het best om dicht bij jezelf te blijven. Ga geen stopcontacten verkopen als je helemaal geen kaas hebt gegeten van elektriciteit en verkoop geen koemelk als je lactose-intolerant bent. Je klanten zullen verwachten dat je ze kunt adviseren bij hun aankoop en hoewel het geldt als een algehele dooddoener, is het uitspreken van de zin “ik heb hem zelf thuis ook” altijd een positief verkoopargument en daarbij, als je deze zin niet naar eer en geweten kunt uitspreken, dan geldt dat zeker als een negatief verkoopargument.

Heb je eenmaal bepaald welk product je wilt gaan verkopen, dan zul je terdege onderzoek moeten doen, of er wel vraag is naar het product waarmee je de markt op wilt. Laten we uitgaan van iemand die een specifiek talent heeft om schilderijen snel en netjes in te lijsten. Ongetwijfeld hangt je huis inmiddels helemaal vol met keurig ingelijste schilderijen en hebben ook al je familie, vrienden en kennissen al de vruchten van je vaardigheden mogen proeven. Het cliché “ik heb het thuis ook”, gaat voor jou dus zeker op. De vraag is dan echter of er een markt is voor jouw specifieke capaciteiten. Je zult dan toch te rade moeten gaan bij anderen om te informeren of die wens er is. Daarbij, er zijn meer bedrijven die inlijsten. Je zult ook daar moeten informeren (natuurlijk zo onopvallend mogelijk), wat hun prijzen zijn en welke kwaliteit ze leveren. Verder zou je bij de plaatselijke kunstkringen of andere artiesten kunnen informeren of er behoefte bestaat om hun kunst ingelijst te gaan verkopen. Zo gaande weg zul je komen tot een product waarvoor je denkt dat een markt bestaat. Veel kunstschilders willen wellicht niet dat hun werk ingelijst wordt, maar wellicht dat er mensen zijn die juist bijvoorbeeld etsen wel willen laten inlijsten. Als jij dat kunt leveren, heb je een markt gevonden.

Goed, ik heb een product. Kan ik een onderneming starten?

Ja, dat kan, natuurlijk, maar dan is er nog wel een aantal zaken om over na te denken, zoals je bedrijfsnaam.

Het is altijd makkelijk om je eigen naam te kiezen als bedrijfsnaam. Eventueel kun je nog een korte omschrijving erbij maken wat je doet. Zo is Bakkerij Frits de Jong natuurlijk altijd een goede bedrijfsnaam. Toch zijn er wel aandachtspunten te bedenken:

  • Drukt mijn bedrijfsnaam voldoende uit welke specifieke kwaliteiten ik heb?

Een naam als Karel Hendrikse Dienstverlening is naar mijn idee niet echt duidelijk. Dienstverlening is namelijk een behoorlijk ruim begrip. Het kan variëren van advocatuur tot stratenmaker en van diplomaat tot prostituee, allemaal leveren ze diensten, elk op hun specifieke vakgebied. Voor het kiezen van een bedrijfsnaam is het altijd goed om te kijken vanuit de belevingswereld van de klant. Bedenk wat een klant als zoekterm zal invullen in Google om jou te vinden. In ons vorige voorbeeld kan dat zijn “etsen”, “inlijsten”. Als je dan een bedrijfsnaam hebt als Andries Piekema Etsen Inlijster, is de kans vrij groot dat je naar voren komt in de zoekresultaten, nog even daargelaten dat Google ook andere methodieken gebruikt om je te vinden, maar dat nog even terzijde. Aan de andere kant zitten niet al je klanten achter een zoekmachine. En houd er rekening mee dat de naam ook mooi moet staan op de gevel van je bedrijfspand en op de deur van je auto. Persoonlijk vind ik Etsen Inlijster dan niet een naam die mooi staat. Daarnaast zijn er nog andere zaken om over na te denken.

  • Moet mijn naam in de bedrijfsnaam of beperk ik me daarmee teveel voor de toekomst?

Start je je bedrijf bijvoorbeeld op omdat je toch een gat in de markt te hebben gevonden en wil je je bedrijf op korte termijn doorverkopen aan een grote multinational en daarmee enkele miljoenen cashen? Dan is het misschien niet handig om je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken. Ten eerste zal een multinational daardoor misschien minder geïnteresseerd zijn, omdat een eigen naam toch een beetje duidt op kleinschaligheid en daarbij is daarmee de exclusiviteit van je naam af op het moment dat je nog een nieuw “gat in de markt” ontdekt en je ook daarvoor weer een onderneming wilt starten. Mogelijk zelfs dat de multinational je dwarsboomt bij het bedenken van een nieuwe bedrijfsnaam, omdat je eigen naam al een handelsmerk is.

  • Wil ik een Nederlandse of buitenlandse bedrijfsnaam?

Wil je de internationale markt op? Of verwacht je je klanten meer lokaal? In dat laatste geval zal een Nederlandse naam misschien beter overkomen dan een Engelse naam. Je kunt zelfs overwegen om een bedrijfsnaam te bedenken in het plaatselijk dialect of streektaal. Een plaatsnaam vermelden in je bedrijfsnaam is ook mogelijk. Je drukt er je lokale verbondenheid mee uit, maar als je na vijf jaar verhuist naar een andere streek van Nederland, heb je een probleem.  Ook je bedrijfsnaam zal gericht moeten zijn op de klantenkring die je voor ogen hebt. “Frisian Local Produces Ltd.” Komt misschien een beetje overdreven over, maar als je een adres hebt gevonden voor de lekeerste Fryske Dûmkes of de allerbeste Riperkrite kaas (of je maakt het zelf) en je denkt dat je een internationale afzetmarkt hebt gevonden voor deze producten, dan is er niets op tegen om een dergelijke naam te kiezen. Hoe raar de lokale bevolking daar misschien ook tegenaan kijkt. Als je echter verwacht dat je met je friese streekproducten voornamelijk de lokale markt bedient en ook geen reden hebt om aan te nemen dat die afzetmarkt zich explosief zal uitbreiden, dan is het wellicht beter om een andere naam te kiezen.

  • Is deze bedrijfsnaam gemakkelijk als URL in te voeren?

Internet is niet meer weg te denken uit onze huidige samenleving. Misschien ben je er zelf niet zo mee bezig, maar je kunt er vanuit gaan dat je klanten dat wel zijn. Daarom is het na te denken over een bedrijfsnaam die niet al te moeilijk in te voeren is in de URL (adresregel van internet). Daarbij is het een goed idee dat, wanneer je eenmaal een pakkende naam hebt bedacht, deze niet meteen in te voeren in de URL om te kijken of deze al bestaat,. Kans is dat een of andere onverlaat ziet welke termen er in de URL worden ingevuld en meteen het bijbehorende domein claimt. Wanneer jij later dit domein alsnog wilt gebruiken, is er wellicht geen andere kans meer dan een ander domein registreren dat niet meteen aan je bedrijfsnaam gerelateerd is, of het geclaimde domein voor veel geld overnemen van voorvermelde onverlaat. Kortom: ga naar de site van een onderneming die domeinnamen kan uitgeven, zoek daar of je domein nog beschikbaar is en claim dat meteen. Kost een paar centen (hoeft niet eens heel duur te zijn), maar je bent wel ervan verzekerd dat je domein van jou is. Een website erop zetten kan altijd eventueel later nog.

Terug naar Andries Piekema met zijn ingelijste etsen.

  • Welke kwaliteiten heb ik en kan ik dat tot uitdrukking brengen in mijn bedrijfsnaam?
  • Wil ik mijn eigen naam in mijn bedrijfsnaam vermelden?
  • Nederlands of buitenlands?
  • Makkelijk in te voeren in de URL?

Andries is uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat “Copperplate” wel een mooie naam voor zijn bedrijf is. Hij denkt erover om in de toekomst misschien nog wat meer met etsen te gaan doen dan alleen inlijsten. Het is een lekkere “to-the-point” naam, weliswaar engels, maar misschien komen er ook wel klanten uit het buitenland. Toen hij keek was copperplate.nl nog beschikbaar. Kortom: Hij kan van start. Toch?

En hoe zit het financieel?

Sommige ondernemers hebben specifieke kennis of vaardigheden die de basis vormt van hun onderneming. Zo’n onderneming kan, zonder al te veel kosten, worden gerund vanuit de eigen huiskamer. Natuurlijk heb je de kosten van inschrijving bij de Kamer van Koophandel (als je dat wilt of als dat moet), je zult wellicht een afzonderlijke bankrekening en misschien nog een ander telefoonnummer willen aanvragen, misschien wil je een website, of heb je iemand nodig die de administratie voor je doet (ik weet nog wel iemand….).

Kijken we echter naar onze lijstenmaker van “Copperplate”, dan zien we dat Andries in ieder geval wat hout en misschien glas zal moeten kopen om de etsen in te lijsten. Bij voorkeur weer niet te veel, maar hij wil ook niet “Nee” hoeven te verkopen aan klanten. Kortom, hij loopt tegen kosten aan. Bovendien kosten die hij direct al zal moeten maken voordat hij van start kan met zijn bedrijf.

Het is een goed plan om voordat je van start gaat, een inschatting te maken van het tarief dat je gaat berekenen aan je klanten en in het geval van Andries, moet er in offertes ook de materiaalkosten worden meeberekend, inclusief een marge. Hij weet dan namelijk wat hij voor zijn lijstjes moet vragen. Daarbij kan hij, wanneer hij inzicht heeft in de overige kosten die hij moet maken om van start te kunnen met zijn bedrijf, bepalen hoeveel opdrachten hij minimaal nodig heeft om de kosten van zijn bedrijf af te kunnen dekken. Reken daar ook in mee dat je zelf een bedrag zult willen overhouden om van te leven. Kortom: maak een overzicht van de te verwachte kosten en opbrengsten van je bedrijf over de periode van een jaar.

Maak een inschatting of het aantal opdrachten dat je nodig hebt om “Break-even” te draaien (dus alle kosten te dekken) realistisch is. Wanneer Andries een halve dag bezig is om een lijstje te maken en om uit de kosten te komen, moet hij 700 lijstjes maken, dan is het de vraag of het interessant is om deze onderneming te starten. Dat zou namelijk betekenen dat hij 350 dagen per jaar bezig is met het maken van lijstjes en als je in totaal per jaar maar 15 (of 16) dagen niet hoeft te werken, dan is de aardigheid snel verkeken. Bovendien moet je ook nog incalculeren dat je bezig zult zijn voor je onderneming, zonder dat daar geld uit rolt. Administratie voeren, klanten werven, inkopen doen, al dat soort zaken. Dus Andries zal dan een hogere prijs voor zijn lijstjes moeten vragen, of kijken of er in de kosten te snijden is.

Denk vooral conservatief wanneer je een financieel plan maakt. Je kunt wel denken dat de klanten zullen staan te dringen om je product, maar dan is nog steeds de vraag of je voldoende tijd hebt om te besteden aan je klanten en als je een eenmalig product hebt, zoals ingelijste etsen, of de klanten nog een keer terug zullen komen. Op enig moment zijn natuurlijk alle muren van het huis vol, dus een klant zal niet onbeperkt terugkomen.

Alles is duidelijk, kan ik nu van start?

Nou, nog een klein dingetje: Je ondernemingsvorm. Wil je starten als Eenmanszaak? Of direct als BV? Geef je misschien de voorkeur aan een Engelse rechtsvorm zoals Ltd of Inc? De keuze die je maakt is absoluut niet in steen gebeiteld, maar is wel iets om over na te denken. Het heeft voornamelijk te maken met risico’s, verplichtingen en belastingen. Een eenmanszaak heeft weinig verplichtingen, hoeft zijn jaarrekening niet te publiceren en hoeft geen Vennootschapsbelasting te betalen, maar de ondernemer is wel met zijn volledige vermogen (ook privé) aansprakelijk voor de schulden van de onderneming. Bij een BV is de ondernemer niet hoofdelijk aansprakelijk, maar moet wel weer elk jaar een jaarrekening worden gepubliceerd en een jaarlijkse aandeelhoudersvergadering belegd en vennootschapsbelasting worden betaald over het bedrijfsresultaat. Kortom, alles heeft zijn voor en tegen. Oriënteer je daarop zorgvuldig en laat je door zo veel mogelijk instanties adviseren daarin.

Zucht. En dat is waarschijnlijk nog niet alles?

Nou nee, het starten van een onderneming kent heel veel haken en ogen en voetangels en klemmen. Voordat je wilt beginnen, moet je zeker weten dat je dit echt wilt, maar als je gemotiveerd bent, dan is het zeker mogelijk. Inderdaad, het is heel veel werk, je moet over heel veel dingen nadenken voordat je echt gaat beginnen.

Als al het voorgaande je nu al huiveringen bezorgt, maar je wilt toch echt voor jezelf beginnen, neem dan eens contact met ons op, we kunnen je veel werk van tevoren uit handen nemen. We denken met je mee vanaf het eerste idee totdat je daadwerkelijk van start gaat en ook daarna kunnen we je blijven helpen. We weten tenslotte hoe het voelt om een onderneming te starten en al die vragen op je afgevuurd te krijgen. Om nog maar te zwijgen van de vragen die hierna nog komen.

Het schrijven van een ondernemersplan kan je helpen om je gedachten op een rijtje te krijgen en om te zorgen dat je geen zaken vergeet. Je ondernemingsplan kan later ook dienen om je focus te houden. Wij kunnen je helpen met het schrijven van het ondernemingsplan en je door de moeilijke paragrafen heen helpen. Als het ondernemingsplan klaar is, weet je wat je wilt en hoe je het wilt gaan doen. Weet daarbij dat je altijd een klankbord hebt om je gedachten te ordenen, mocht dat nodig zijn.

Klaar voor de start?

In mijn volgende blog zal ik nader ingaan op de zaken waar een beginnende ondernemer tegenaan loopt.

  • Hoe en waar zijn mijn klanten?
  • Welke kosten kan ik verwachten?
  • Waar moet ik me inschrijven en waarom?
  • Hoe bereik ik mijn klanten en hoe bereiken mijn klanten mij?
  • Hoe houd ik het overzicht?